Menggali dan Melombong Bitcoin

. APA ITU BITCOIN MINING ??

Dengan adanya Bitcoin kita tidak perlu lagi melalui pihak ketiga untuk menghantar duit sebab sistem Bitcoin tidak dimiliki sesiapa. Ia bergerak secara bebas. Decentralised. Kelebihan Bitcoin

1. Fee atau caj yang sangat rendah

2. Sesiapa sahaja boleh bukak akaun Bitcoin... tidak perlu ic atau passport dan ianya PERCUMA Jika Bitcoin tidak dimiliki sesiapa, jadi siapa yg jalankan sistem ni kan??

Ini JAWAPANNYA!

Orang2 yang menyambungkan komputer mereka sebagai server atau sebahagian dari sistem Bitcoin inilah dikenali sebagai Bitcoin Miner/ Pelombong Bitcoin Jika Bitcoin tiada syarikat atau orang yang menguruskan.. jadi miner atau pelombong2 Bitcoin ini dapat profit dari mana? Pelombong Bitcoin mendapat PROFIT dari

1. FEE/caj setiap kali transaksi Bitcoin berlaku, caj yg tersangat rendah2 lebih kurang usd0.04 setiap kali transaksi tidak kira berapa pun jumlah.

2. BITCOIN BARU yang lahir dari sistem Bitcoin. Pada tarikh 3 Januari 2009, 1 block yang mengandungi 50bitcoin yang pertama lahir dari sistem Bitcoin..

2009-2013
10minit selepas itu.. lahir lagi 50bitcoin.. 10 minit selepas itu lahir lagi 50 bitcoin.. berterusan setiap 10minit akan lahir 50 bitcoin sehinggalah genap 4 tahun..

2013-2016/2017
kemudian setiap 10 minit 25bitcoin berterusan.. kemudian 4 tahun lagi..

2016/2017
12.5 bitcoin pulak setiap 10 minit.. proses ini akan berterusan sehinggalah 21 juta bitcoin habis digali yang mana dijangkakan habis pada tahun 2140.

Semakin lama bitcoin yg digali semakin berkurang, Pengguna semakin ramai jadi x mustahil sejarah pasti akn berulang dan mungkin harga bitcoin boleh mencecah 1 BTc = 10,000 usd (dan inilah ramalan pakar it dan ekonomi dunia)

UMPAMA Jika google tak sediakan server, mcamana kita nak hantar emel guna akaun gmail? Apa reward kepada google kerana sediakan server? sedangkan kita sering dengar mereka umum profit millions dollar..most probably profit mereka dtg drp iklan..
Konsep yang sama dengan Bitcoin..
Si A menghantar 1Bitcoin (nilai semasa hampir 289usd) kepada si B. Transaksi ini tidak akan berjaya sekiranya tiada pihak menyediakan server kepada Bitcoin network..miner2 inilah yang menyediakan server bagi mengesahkan transaksi tersebut..apabila si B menerima 1Bitcoin tersebut (perhatikan tiada pp di sini), apakah pula reward kepada miner2 yang menyediakan server itu? Jawapannya ialah Bitcoin baru akan terhasil dan terus menjadi milik miner yang telah mengesahkan sesuatu transaksi itu. Inilah yg digelar proses mining..

Bitcoin itu digali.. ia digali di internet.. digali menggunakan komputer .....

Comments

Popular posts from this blog

Jom Travel&Invest

Cara Nak kira Hasil Investment untuk semua Mesin Bitcoin

FAQ mesin mining mining Gpu