Secara Ringkas cara operational bisnes mining Bitcoin

Apa Itu Mining Bitcoin?

Bagaimanakah Bitcoin Berfungsi?

Pengenalan Asas kepada mining Bitcoin dan Blockchain

Perlombongan (mining) Bitcoin adalah satu proses istimewa dan teknikal, namun ia adalah tidak mustahil untuk memahami konsep-konsep asas dan fungsi tanpa perlu pengetahuan yang menyeluruh.

Panduan ini bertujuan untuk menjadi pengenalan tahap-baru untuk mining Bitcoin dan istilah lain, walaupun pengetahuan teknikal mungkin diperlukan.

Apa Itu Mining Bitcoin?

Perkara pertama yang perlu difahami adalah bahawa perkataan ‘mining’ dalam Bitcoin adalah
metafora. Tidak ada kerja-kerja fizikal, proses atau produk yang terlibat, selain daripada
memasang kemudahan perkakasan komputer yang besar.

Mining Bitcoin mempunyai dua tujuan utama: (1) ia menghasilkan Bitcoin baru, dan (2) ia
memastikan keselamatan rangkaian Bitcoin dengan menyediakan kerja yang mengesahkan transaksi yang sah.

Kedua-dua fungsi ini berlaku lebih kurang sekali setiap 10 minit. Satoshi Nakamoto kodkan masa 10 minit untuk: (a) mengurangkan jumlah kuasa pengkomputeran oleh miner yang cuba untuk menyelesaikan block yang telah pun diselesaikan oleh orang lain (ia mengambil masa 1 minit untuk berita blok diselesaikan untuk menyebarkan seluruh rangkaian ) dan (b) memastikan masa pengesahan secepat mungkin. 10 minit dilihat sebagai kompromi yang ideal.

Miner beroperasi di seluruh dunia, baik sebagai pengusaha solo dengan serendah satu mesin
mining, yang kelihatan seperti ini, dan operasi kilang besar-besaran dengan beribu-ribu mesin.
Semakin banyak mesin dan perkakasan yang lebih cepat, semakin untung untuk kerja mining.
Penyebab lain yang mempengaruhi kos operasi, seperti adanya sistem elektrik atau penyejukan natural, membayar kakitangan penyelenggaraan, juga akan memberi kesan kepada keuntungan.

Untuk sebab-sebab ini, banyak operasi mining besar-besaran yang terletak di tempat-tempat
seperti berhampiran Arctic Circle, luar bandar China, atau di mana dengan sumber kuasa yang
murah dan tersedia.

Bolehkah Mining Bitcoin Guna PC atau Mobile Phone?

Hari ini, jawapan yang mudah kepada soalan itu adalah ‘tidak’. Mining Bitcoin dilakukan dengan perkakasan yang direka dan dibina khusus untuk tujuan itu (lihat ‘Mining Hardware’). Apabila rangkaian Bitcoin yang hanya mempunyai sedikit peserta sahaja, ia adalah mungkin untuk menjana Bitcoin baru pada desktop asas atau laptop CPU. Tetapi kerana bilangan peserta meningkat dan jumlah kuasa rangkaian itu meningkat, CPU boleh menjana sedikit dan akhirnya tiada coin baru dapat di mining. CPU yang membentuk teras sistem desktop dan mudah alih, tidak kira berapa kuat, tidak direka untuk mengendalikan kerja matematik berulang-ulang untuk permintaan mining Bitcoin (lihat ‘Proof of Work’).

Selepas CPU berlalu, penciptaan Bitcoin baru telah dilakukan oleh rig mining yang dibina
berdasarkan kad video (GPUs). Pada akhir 2013, namun, chipset dioptimumkan untuk mining
Bitcoin baru keluar di pasaran (dipanggil ‘ASIC’) dan telah meningkat sejak itu. Hari ini,
mesin berasaskan ASIC hanya mampu melakukan mining Bitcoin sahaja dalam apa-apa cara yang bersesuaian.

Untuk maklumat lanjut mengenai mengapa mesin dahulu tidak boleh digunakan, lihat ‘Hashrate’ dan ‘Bitcoin Mining Difficulty’.

Adakah Mining Bitcoin Menguntungkan?

Ini adalah soalan juta-ringgit, dan jawapannya adalah berdasarkan kepada beberapa kemungkinan. Kos keseluruhan seperti bekalan elektrik, peralatan, kemudahan fizikal, penyelenggaraan dan kakitangan merupakan segala faktor-faktor. Kos ini bergantung sepenuhnya kepada lokasi. Mungkin yang paling penting sekali, bagaimanapun, adalah harga Bitcoin.

Ada yang menganggarkan bahawa harga 1 BTC perlu berada di atas MYR 2000 untuk operasi mining untuk pulang modal atau keuntungan dalam jangka pendek. Walaupun banyak Bitcoin dihasilkan perlu dijual segera untuk membayar kos keseluruhan, baki yang lain disimpan dengan harapan mereka akan jauh lebih berharga pada satu ketika pada masa akan datang.

Pada masa lalu terdapat juga isu-isu yang mempunyai akses kepada perkakasan terkini, dengan beberapa pengilang menjanjikan pengeluaran dan jadual penghantaran yang tidak realistik. Seperti mana-mana industri yang kompetitif yang bergantung kepada adanya teknologi terkini, pengendali perlu mampu untuk mengharungi kelewatan jika / apabila ia berlaku.

Apa Itu ‘Block Bitcoin’?

Apabila transaksi Bitcoin dibuat, sistem ‘broadcasts’ atau ‘menyiarkan’ kepada rangkaian
Bitcoin global di internet. Operasi mining di seluruh dunia kemudian mengumpul senarai urus
niaga ini dan menggabungkan ia ke dalam sesuatu yang dipanggil ‘block’. Terpulang kepada
perisian mining untuk memutuskan transaksi apa untuk dimasukkan, supaya transaksi yang
membayar fee yang lebih tinggi sering mempunyai kelebihan.

Pelbagai miner kemudian ‘bersaing’ untuk block mereka untuk menjadi rasmi bagi tempoh 10
minit. Mereka semua berlumba untuk mencari jawapan yang betul kepada masalah matematik yang kompleks, menumpukan sejumlah besar masa dan kuasa pengkomputeran untuk tugas itu.

Apa Maksud ‘Proof-of-Work’ dan ‘Hashing’?

Masalah matematik adalah berdasarkan kepada fungsi ‘hash’ kriptografi yang dilakukan ke atas ‘header’ data block (maklumat tentang blok yang muncul pada awal setiap satu). Hasilnya, apabila dinyatakan sebagai nombor, mesti lebih rendah daripada nilai sasaran rangkaian yang telah ditetapkan. Mesin menambah nombor rawak dalam persamaan hashing, dalam usaha untuk mendapatkan hasil yang dikehendaki.

(Header ini juga mengandungi ‘cap jari’ atau ‘fingerprint’ kriptografi dari block sebelumnya,
memastikan rantaian yang terhasil daripada block, atau ‘blockchain’, terdiri 100% daripada
transaksi Bitcoin yang sah akan segera kembali ke permulaan.)

Proses hashing dipanggil ‘proof of work’ dan merupakan sebahagian daripada tulang belakang
Bitcoin. Ini membuktikan bahawa sejumlah besar ‘kerja’ pengkomputeran telah melaksanakan fungsi block. Tanpa kerja-kerja ini, ia akan menjadi kemungkinan untuk sesiapa sahaja untuk menipu sistem dengan komputer, dan Bitcoin tidak dapat berfungsi.

Mesin yang menyelesaikan masalah ini adalah pemenang, dan block transaksi akan terpilih akan diisytiharkan secara rasmi dan dimeterai dalam rekod Bitcoin selama-lamanya.

Satu block baru bermula dan 12.5 bitcoin baru diwujudkan. Pemenang miner menerima bitcoin baru, dan proses ini bermula sekali lagi kitaran 10 minit.

(Pada mulanya adalah 50 bitcoin baru setiap 10 minit. Setiap empat tahun jumlah itu
mengurangkan kepada separuh – Ia menjadi pada 25 bulan November 2012, dan akan mengurangkan separuh lagi kepada 12.5 bitcoin pada Julai 2016.)

Sebaik sahaja satu block diselesaikan, miner mula bekerja pada block yang baru.

Apakah Maksud ‘Hashrate’ dalam Bitcoin?

Apabila melihat statistik mining, anda akan melihat istilah ‘hashes per second’ atau ‘hash
sesaat’. Ini adalah bagaimana banyak fungsi hashing rangkaian mining secara kolektif
melaksanakan data header block setiap saat. Pada masa ini, ini diukur dalam berbilion-bilion (
‘gigahashes’ atau GH/s), trilion ( ‘terahashes’ atau TH/s) atau quadrillion ( ‘petahashes’
atau PH/s).

Hashrate mining Bitcoin kini sekitar 360,000 TH/s, tetapi naik turun setiap hari.

Apa itu ‘Bitcoin Mining Difficulty’?

Dalam usaha untuk transaksi block untuk disahkan dan mencipta sekitar sekali setiap 10 minit, walaupun kuasa komputer mining semakin tinggi, kesukaran masalah matematik yang direka untuk mengubah. Lebih kuasa rangkaian hash yang ada, lebih sukar masalah itu.

Rangkaian Bitcoin menilai jumlah kuasa hash yang ada dan menyesuaikan kesukaran setiap 2,016 block, atau sekitar sekali setiap dua minggu.

Lihat carta yang menunjukkan kesukaran mining data bitcoin yang tepat. Kesukaran sentiasa
meningkat apabila teknologi dan mesin semakin menjadi lebih kuat.

Melihat carta ‘sepanjang masa’ untuk kesukaran mining, anda boleh melihat kepada pertambahan yang bermula sekitar akhir 2013 / awal tahun 2014. Ini berlaku apabila perkakasan yang pertama direka khusus untuk mining Bitcoin, yang dipanggil ASIC, mula muncul ( lihat ‘Hardware Mining’).

Terdapat perlumbaan berterusan untuk sentiasa mempunyai perkakasan mining yang paling canggih, kerana ini memberikan sesuatu kelebihan dalam perlumbaan untuk menyelesaikan block dan mengumpul bitcoin baru dijumpai. Apa-apa kelebihan adalah sementara, bagaimanapun, kemungkinan teknologi baru tidak lama lagi akan menapis semua orang di dalam rangkaian.

Apa Jenis Perkakasan Diperlukan Untuk Mining Bitcoin?

Pada mulanya, ia adalah mungkin untuk mining bitcoin pada desktop biasa atau laptop. Oleh
kerana lebih ramai yang menyertai rangkaian, persaingan dan dengan itu kesukaran meningkat. Pengguna membina rig mining menggunakan kad grafik (atau GPUs) lebih sesuai untuk proses hashing yang berulang-ulang.

Melihat satu peluang perniagaan dan kelebihan teknologi, syarikat yang ditubuhkan untuk
membentuk dan mengeluarkan cip pakar yang boleh melakukan tugas-tugas mining Bitcoin yang amat cekap dan baik, dan bukan untuk tujuan lain. Cip-cip, yang dipanggil ASIC (application-specific integrated circuits) atau (litar bersepadu khusus aplikasi) dan mesin mereka adalah mahal, tetapi memberi pengguna mereka kelebihan hashing besar-besaran.

Penggunaan ASIC menyebabkan kesukaran hashing meningkat dengan pesat. Pada awal 2014, kebanyakan miner Bitcoin yang tidak serius telah menggunakan perkakasan ASIC, dan mereka yang tidak mempunyainya dengan jumlah kecil. ASIC lebih cepat dan lebih cekap telah dihasilkan sejak itu – jadi cip ini diperhalusi untuk mining Bitcoin, apabila mereka dikhususkan, mereka tidak boleh digunakan untuk sebarang tujuan lain. Mesin masih berfungsi, tetapi mereka akan mining hanya jumlah kecil Bitcoin.

Apa Itu ‘Mining Pool’ Bitcoin?

Mining Pool membolehkan ganjaran block Bitcoin dikongsi bersama atas kumpulan besar mining, dan bukannya setiap satu bersaing secara individu.

Walaupun ia adalah mungkin untuk mining Bitcoin dengan hanya satu mesin moden, kemungkinan untuk menyelesaikan satu block (dan menerima bitcoin baru) dengan mesin sendirin adalah sangat rendah – bayangkan semua mesin lain di luar sana yang bertanding menentangnya.

Atas sebab ini, kedua-dua miner kecil dan besar-besaran membentuk kumpulan yang dikenali
sebagai ‘pool’ atau ‘lombong’. Yang menggabungkan kuasa hashing semua ahli ke dalam satu
‘akaun’. Para miner di pool cuba menyelesaikan masalah matematik dan, jika berjaya, beri
keputusan kepada server sentral.

Apabila server pool ini menyelesaikan satu block, bitcoin baru ini diagihkan sama rata di
kalangan ahli mengikut kuasa yang mereka menyumbang kepada rangkaian. Ini menjamin semua orang akan mendapat beberapa kebaikan atau bahagian mining, jika kecil.

Kini terdapat kira-kira 10 dominan pool mining di rangkaian Bitcoin, ditambah beberapa yang
lebih kecil. Anda boleh melihat bahagian mereka daripada kuasa hashing pada carta ini.

Kelemahan: Mining Pool

Miners boleh menyertai dan meninggalkan pool bila-bila masa yang mereka suka, dan beberapa pool telah meningkat dan jatuh dari terkenal selama ini. Semakin besar Pool, semakin banyak wang untuk ahli-ahlinya.

Satu kebimbangan tentang pool adalah bahawa seseorang boleh menjadi terlalu kuat, semakin dekat dengan (atau lebih) daripada 50% kuasa hashing pada rangkaian Bitcoin. kuasa itu akan membolehkan satu kumpulan itu untuk mengawal rangkaian dan (dengan niat memburuk-burukkan) membatalkan transaksi sah, menggunakan bitcoin dua kali ‘double-speding’ dan memusnahkan keyakinan dalam sistem Bitcoin keseluruhan.

Pada masa lalu, apabila pool tunggal telah mendekati dengan tahap kuasa hashing itu,
pesertanya telah secara sukarela kemudiannya menyertai pool lain dan melindungi integriti
rangkaian.

Apakah ‘Cloud Mining’ Bitcoin?

‘Cloud Mining’ adalah di mana pelabur membeli saham dalam operasi pool yang lebih besar
terletak di tempat lain, bukannya untuk membeli dan mengendalikan perkakasan itu sendiri.

Syarikat-syarikat terkenal yang beroperasi cloud mining telah merangkumkan Genesis Mining, HashOcean, CEX.io,  ZeusHash, HashNest dan CloudHashing (tidak lagi beroperasi), ditambah pelbagai perkhidmatan yang lebih kecil dan bebas. Adalah disyorkan untuk melakukan kajian menyeluruh ke dalam reputasi pembekal sebelum membeli sebarang kontrak cloud mining.

Cloud mining mempunyai beberapa faedah untuk kedua-dua pengusaha dan pelabur: pengendali lebih mudah boleh membayar kos overhead, dan ia membolehkan lebih ramai orang untuk melibatkan diri. Pelabur boleh mengambil bahagian dalam perlombongan Bitcoin dan berkongsi manfaat daripadanya tanpa perlu mempunyai apa-apa pengetahuan teknikal, atau mengambil apa-apa tanggungjawab untuk mengekalkan kemudahan fizikal.

Kelemahan dengan cloud mining merangkumkan: sesetengah pengendali yang tidak jujur atau tidak cekap, dan rasa tidak puas hati dengan bayaran atau perkhidmatan pelanggan. Terdapat juga masalah-masalah yang melanda kedua-dua pengendali dan pelabur: turun naik harga Bitcoin berbanding dengan kos awal yang dibentangkan, keperluan untuk sentiasa mempunyai perkakasan mining Bitcoin terkini, dan kesusahan yang dialami selepas kelewatan panjang dalam penyampaian peralatan baru.

Apa Itu ‘Bitcoin Node’?

Bitcoin node adalah komputer yang menyimpan salinan penuh blockchain Bitcoin, dari awal
rangkaian pada tahun 2009. Seperti mesin yang mampu untuk mengesahkan apa-apa block Bitcoin dari bila-bila masa, dan oleh itu membantu untuk menjaga rangkaian yang selamat dan tidak berpusat tanpa perlu melakukan apa-apa mining.

Bitcoin node penuh juga boleh bertindak sebagai akses ‘trusted’ atau ‘dipercayai’ untuk wallet
bitcoin kecil dan pelanggan (lihat bahagian ‘wallet’ untuk maklumat lanjut), jadi perkara
seperti wallet Bitcoin mudah alih boleh berkomunikasi dengan rangkaian tanpa perlu memuat
turun keseluruhan blockchain.

Pada masa penulisan ini adalah 42 GB data dan sentiasa meningkat. Lihat carta saiz blockchain untuk melihat saiz semasa.

Untuk operasi sebagai Bitcoin node dengan betul, pengendali perlu mempunyai sambungan yang terbuka dan mesin yang beroperasi tanpa putus sekurang-kurangnya enam jam sehari (sebaik-baiknya 24 jam).

   

 ‪#‎Money‬ ‪#‎Currency‬ ‪#‎Duit‬ ‪#‎BitcoinReview‬ ‪#‎BitcoinNews‬

order yours today:
   
https://www.jebatmachinemining.com

Comments

Popular posts from this blog

Jom Travel&Invest

Cara Nak kira Hasil Investment untuk semua Mesin Bitcoin

FAQ mesin mining mining Gpu