Skip to main content

kenapa LISTKAN KERUGIAN DAN KEUNTUNGAN???

Kadang2 ada kengkawan tanya kenapa LISTKAN KERUGIAN DAN KEUNTUNGAN???
so sy jawab soalan ni bagi membantu rakan2 agar xmembuat kesilapan hingga RUGI RM535 K mcm sy dari 2016-2019..
1.Check n balance..
Perkara ni penting supaya kita tidak terjebak dalam kancah yg bakal mendatangkan kerugian pada diri sendiri dan kampeni(bagi yg guna duit kampeni untuk invest bagi jana pulangan modal)
2.Stay fokus..
Contoh kita buat perkara A,perkara tersebut mendatangkan RESULTS..so kita mark dalam kepala masing2 apa yg perlu dibuat ialah menambah modal dan fokus pada PERKARA YG ADA RESULTS..xperlu terlampau nak diversifi dengan buat perkara B,C,D,E sehingga makan diri yg bakal KERUGIAN ratusan ribu ringgit..
3.Multiply strategy
Kita dah tau buat A ada results so PULUN la A sahaja pun makan tak habis..jangan gatai2 nak buat benda lain selagi xkhatam dan perkara B,C,D pun belum tentu bagi results sama mcm A so why buang masa???tepuk dada tanya selera..
4.Jangan TAMAK..
pepatah mengatakan "orang tamak selalu rugi"pepatah ni ada betulnya dan boleh pakai dalam dunia investment..kerana MAJORITY yg memberi pulangan besar dah kelaut dalam,pergi tak kembali lagi..30%,40% bahkan ada yg sampai 90% monthly semua dah kelaut..jangan main bedal je invest tak da buat akaun profit n lost..
5.Konsisten is the key..
Bila kaji2 balik,satu2 kampeni yg konsisten buat profit xkan dapat nak bagi banyak dan janji bulan dan bintang..
ambil contoh buka frenchais mekdi ada sehingga modal Rm1.2-1.5 juta..profit bulanan Rm60-80k..katalah profit baik punya Rm80k dapat,50% modal pusingan so bersih dapat dalam Rm40k..
nilai Rm40k/Rm1.5juta=rate profit sebenar sekitar 2.66% sebulan..
6.Logic dalam pembahagian keuntungan
Perkara ni perlu supaya kita tak terlampau extream dalam invest pada yg memberi pulangan tinggi..logic ni kena kira
A.kemana kampeni belanja duit?
B.pada produk apa yg make money?
C.mcmana kampeni buat bisnes?
bila 3 soalan ni xdpt jawab,so sadaqallah hul azim je la dengan profit2 yg bulan bintang tu..sebab soalan ni penting bagi Warrent Buffet sebelum dia buat keputusan utk invest dalam satu2 industri..dia bukan main campak je duit sebab bukan senang nak cari duit..
7.Minta nasihat mentor
Dalam perniagaan atau pelaburan apa jua industri belajar dan terus update ilmu adalah antara key elemen yg menyebabkan kita berjaya..Nabi pun ada gurunya,Sahabat pun ada gurunya so kita yg kerdil ni lagi la kena cari guru..
sifu/mentor/cikgu depa dah lalui benda yg kita baru nak lalui dalam bisnes..contohnya dalam industri melombong crypto,dikala kita baru nak main mesen dia awallun,2012 lagi dah ada ratus mesen..so dari segi ilmu kena rujuk pada yg dah well known expert dalam industri tersebut..
Semoga 7 tips dishare ni dpt membantu rakan2 supaya lebih berjaya dalam bidang masing2 menjelang tahun 2020..
"Jom sertai Jebatcrypto Akedemi".

-19:35
Comments
Write a reply...

Write a comment...

More stories loaded.
Who were you with?...

Comments

Popular posts from this blog

Jom Travel&Invest

Cara Nak kira Hasil Investment untuk semua Mesin Bitcoin

Guideline to mining Jebatcoin